انرژی از نیروگاههای آبی
نیروگاه آبی قدیمی که شبیه پل در Whylen استبرای بزرگنمایی کلیک کنید
پتانسیل برق آبی در آلمان تا حد زیادی خسته شده است
استفاده از نیروگاه آبی یک قرن قدمت دارد. در گذشته انرژی آب مستقیماً به صورت مکانیکی استفاده می شد: به عنوان مثال در آسیاب ها. امروزه انرژی بدست آمده با استفاده از ژنراتورها به برق تبدیل می شود. هیدرو نیرو برای ده ها سال سهم مهمی در تامین برق داشته است. با این حال ، امروز پتانسیل فنی تا حد زیادی خسته شده است.
11/27/2014 390 بار به عنوان مفید ارزیابی شده است
از آب گرفته تا برق
نقش نیروی برق در انتقال انرژی
تأثیر استفاده از نیروگاههای آبی بر محیط زیست
ریل های نگهبان برای تولید برق آبی
از آب گرفته تا برق
اصل فیزیکی اصلی هنگام استفاده از نیروگاه انرژی ، تبدیل انرژی جنبشی (جریان) و انرژی بالقوه (یعنی اختلاف ارتفاع در سدسازی) به انرژی قابل استفاده است. برای این منظور از توربین ها استفاده می شود که طراحی آن متناسب با منطقه مربوطه کاربرد دارد.
تمایز اساسی بین نیروگاههای رواناب رودخانه و نیروگاه های ذخیره سازی ایجاد شده است. نیروگاه رواناب رودخانه از جریان طبیعی رودخانه ها و نهرها استفاده می کند. برای افزایش انرژی قابل استفاده بالقوه ، معمولاً یک نیرو نیز ایجاد می شود.
در مقابل ، نیروگاه های ذخیره سازی از آب موجود در مخزن برای تولید برق استفاده می کنند. با این حال ، به دلیل شرایط توپوگرافی در آلمان ، سهم نیروگاه های ذخیره سازی در کل نیروگاه های انرژی در اینجا نسبتاً کم است. یک شکل ویژه از نیروگاه های ذخیره سازی به اصطلاح نیروگاه های ذخیره سازی پمپ شده است. آنها آب را درون یک حوضچه ذخیره بالاتر ذخیره می کنند. در آنجا آنها می توانند در صورت لزوم دوباره از این انرژی بالقوه فراخوانی کنند. نیروگاههای ذخیره سازی پمپ شده در نتیجه برای ذخیره انرژی الکتریکی کار می کنند.
نقش نیروی برق در انتقال انرژی
وزارت محیط زیست مطالعه ای را برای برآورد پتانسیل قابل استفاده اضافی برق آبی در آلمان انجام داده است . این مطالعه نتیجه گیری می کند که پتانسیل قابل استفاده در حال حاضر تا حد زیادی خسته شده است. به ویژه با نوسازی و گسترش نیروگاه های موجود می توان افزایش تولید برق از نیروگاه برق را بدست آورد.
در سالهای اخیر ، چارچوب شرایط تأمین انرژی مبتنی بر انرژیهای تجدید پذیر در آلمان در مطالعات مختلف ، از جمله مطالعه " هدف انرژی 2050 " توسط آژانس محیط زیست فدرال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . هر دو سناریو مترقی و محافظه کار تنها با توجه به توسعه آینده نیروگاه برق کمی متفاوت هستند. بر این اساس ، نیروگاه برق سهم بزرگی در تولید ناخالص برق آلمان نخواهد داشت. همه سناریوها به طور مداوم نشان می دهند که هیدرو نیرو از قبل از پتانسیل فنی و زیست محیطی خود بهره برداری می کند.
تأثیر استفاده از نیروگاههای آبی بر محیط زیست
استفاده پرانرژی از آبهای ما با مداخلات قابل توجهی در طبیعت و چشم انداز همراه است. این امر اکوسیستم رودخانه ها و دشت های دشت را تغییر می دهد. به همین دلیل است که باید احداث نیروگاه های جدید برق مورد بررسی جدی قرار گیرد. نوسازی و افزایش عملکرد در مکانهای موجود ارجح است.
تولید برق از نیروگاههای انرژی هرچه کارآمد تر باشد ، هرچه بیشتر آب در طول سال به طور مساوی در دسترس باشد و سر آب نیز بیشتر شود. رودخانه های طبیعی این شرایط را ارائه نمی دهند. برای استفاده مدرن از نیروگاههای آبی ، قبل از تولید اولین کیلووات ساعت برق ، آنها باید با ساختن یک ساختار عرضی آسیب ببینند. این و سایر مداخلات لازم در طبیعت و چشم انداز با موارد زیر بویژه آسیب های جدی اکولوژیکی همراه است که اغلب دستیابی به اهداف زیست محیطی در حفاظت از آب را به خطر نمی اندازد:
وقفه بیولوژیکی و مورفودینامیکی رودخانه
آسیب مستقیم ارگانیسم هایی که از سیستم توربین عبور می کنند. چندین نیروگاه برق آبی پی در پی در رودخانه خطر بزرگی را ایجاد می کنند و می توانند جمعیت را به خطر بیاندازند
تغییر زیستگاه زیر سدها به دلیل کمبود آب در بستر آب باقیمانده
ریل های نگهبان برای تولید برق آبی
بنابراین آژانس محیط زیست فدرال ریل های محافظ برای تولید برق از نیروگاه های برق را توصیه می کند:
مفاهیم استراتژیک برای استفاده از نیروگاههای آبی باید توسعه یافته و به کار گرفته شوند. در مرحله اول ، آنها باید اطلاعاتی در مورد نیروگاه های آبی بالقوه را داشته باشند که ارزش بهره برداری را دارند. دوم ، مناطقی که به اکولوژی آب حساس هستند و راهروهای مهم توسعه که برای حفاظت از آب بسیار مهم هستند باید شناسایی شوند. بر این اساس باید برنامه ریزی برای گسترش بیشتر یا از بین بردن استفاده از نیروگاه برق صورت گیرد.
هنگام تعیین اقدامات برای بهبود وضعیت اکولوژیکی در مکانهای آبی باید کل حوضه رودخانه تحت تأثیر قرار گیرد. این امر به ویژه در صورت وجود چندین نیروگاه برق آبی متوالی در کنار رودخانه حائز اهمیت است.
تمام اقدامات مناسب باید اجرا شود که به کاهش تأثیرات زیست محیطی ذکر شده کمک کند. الزامات موجود در هر مکان در موارد جداگانه ارزیابی می شود. مهمترین اقدامات کاهش شامل ساخت تسهیلات برای صعود و نزول ماهی ، برای حفاظت از ماهی ، اقدامات بهبود مورفولوژیکی و تهیه حداقل رواناب آب از نظر محیط زیست مؤثر است
سوخت از سقف خود: اتومبیل های برقی و انرژی خورشیدی
مجله Polarstern تحرک الکترونیکی سوخت از سقف خود: اتومبیل های برقی و انرژی خورشیدی
شارژ اتومبیل های برقی: به راحتی با وجود ایستگاه شارژ خود در خانه به لطف انرژی خورشیدی خود تولید شده. مهم است
06.05.2019 توسط مانوئل
بازار خودروهای برقی امسال جهشی بزرگ را به پیش رو داشته است: دامنه خودروهای برقی برای همه شرایط زندگی تقریباً پوشیده است. طبق اعلام انجمن صنعت خودرو آلمان ، تولیدکنندگان آلمانی نیز ظرف سه سال آینده حدود 100 مدل جدید را وارد مسابقه می کنند. علاوه بر انتخاب بیشتر اتومبیل های برقی و قیمت های رقابتی ، گسترش تحرک برقی در درجه اول مربوط به مباحث مربوط به زیرساخت ها است ، یعنی: ایستگاه های شارژ اتومبیل های برقی. برای بسیاری از درایورها ، زیرساخت شارژ هنگامی که صحبت از برق می شود ، هنوز هم یک مانع بزرگ محسوب می شود.
>>> شارژ اتومبیل برقی در خانه: با تعرفه
ایستگاه های شارژ خانگی اهمیت فزاینده ای پیدا می کنند.
علاوه بر طیف گسترده ای از ایستگاه های شارژ در اماکن عمومی ، نصب ایستگاه شارژ در خانه از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. زیرا در این مکان اغلب اتومبیل قرار دارد. با این حال ، شارژ در خانه هزینه های برق را به ارتفاعات جدید سوق می دهد. به طور متوسط ، یک اتومبیل برقی نیازهای برق یک خانواده خانوادگی را دو برابر می کند. این امر نه تنها به معنای هزینه های برق بالاتر، بلکه انتشار گاز CO2 بالاتر مگر اینکه، نه انرژی سبز و یا سبز قدرت تعرفه ها برای اتومبیل های برقی مربوط. برای خانوارهای دارای اتومبیل برقی ، بار دیگر ارزش تولید برق با استفاده از سیستم فتوولتائیک و دستگاه ذخیره انرژی دارد. علاوه بر این ، می توان برق خود Polarstern را تهیه کرد تا باقیمانده برق را از منابع تجدید پذیر دریافت کند.
>>> واقعاً تعرفه برق خود را محاسبه کنید.
چرا ایستگاه های شارژ از پریزها بهتر است.
از نظر تئوری ، هر اتومبیل برقی و اتومبیل هیبریدی را می توان در یک سوکت خانگی معمولی شارژ کرد. فقط شارژ کامل یک شب کامل طول می کشد. با ایستگاه شارژ اتومبیل برقی خود سریعتر است. یک برقدار ایستگاه شارژ را با ظرفیت شارژ نصب خانه تنظیم می کند تا ماشین الکتریکی سریعتر شارژ شود. در حال حاضر تعدادی از ارائه دهندگان هستند که در حال ساختن ایستگاه های شارژ برای مصارف خانگی یا تنظیم یک نصب کننده محلی هستند.
ایستگاه شارژ کامل اتومبیل برقی در خانه.
هنگامی که نقطه شارژ الکترونیکی به یک سیستم خورشیدی و یک دستگاه ذخیره انرژی متصل می شود ، بیشترین مقدار انرژی خورشیدی شما در اتومبیل الکترونیکی جریان می یابد. به عنوان مثال ، برای شارژ یک BMW i3 94 Ah با ظرفیت ناخالص 33.2 کیلووات ساعت (کیلو وات ساعت) تا حد امکان با نیروی خورشیدی خود ، منظومه شمسی باید خروجی تقریبی قله 11 کیلووات (kWp) و ذخیره سازی 10 کیلووات ساعت داشته باشد. مهم است که ظرفیت تخلیه حافظه نصب شده حداقل مطابق با ظرفیت شارژ اتومبیل برقی باشد تا در هر زمان و هرچه سریعتر ماشین الکتریکی 100٪ شارژ شود.
>>> 100٪ انرژی تجدید پذیر برای اتومبیل برقی شما در اینجا موجود است.
باتری را در طول شب شارژ کنید - حداکثر یک سوم از انرژی خورشیدی خود را.
اما حتی اگر منظومه شمسی ، انبارداری و اتومبیل برقی کاملاً هماهنگ باشند ، این خودرو نمی تواند در شب کاملاً با انرژی خورشیدی خود شارژ شود. بسته به ظرفیت باتری ، این حداقل به 30 کیلو وات ساعت نیاز دارد. با این حال ، یک سیستم ذخیره سازی خورشیدی معمولی از آخرین نسل دارای "فقط" ظرفیت ذخیره سازی قابل استفاده در حدود 10 کیلو وات ساعت است. علاوه بر این ، سایر وسایل برقی خانگی نیز در شب در واقعیت کار می کنند و از انرژی خورشیدی ذخیره شده نیز استفاده می کنند. به طور متوسط ، یک اتومبیل برقی می تواند با برق کامل 10 کیلووات ساعت در خانه حداکثر در حدود یک سوم با انرژی خورشیدی تولید شده در سایت را شارژ کند. بقیه برق مورد نیاز شما از طریق شبکه عمومی تهیه می شود ، برای مثال با قدرت واقعی Polarstern.
نصب: نکاتی برای شارژ سریع ماشین الکتریکی.
نصب ایستگاه شارژ اتومبیل برقی در منزل تقاضاهای ویژه ای را برای تامین انرژی ایجاد می کند. برای تأمین برق کافی و قادر به شارژ خودرو در طی چند ساعت ، اتصال ولتاژ بالا لازم است. در پایان ، قدرت شارژ دقیق در اتصال تعیین می کند که چقدر طول می کشد تا فضای ذخیره سازی پر شود. بار کاملاً متصل باید همواره تأمین شود ، یعنی ضریب همزمان 1 باشد. این باید هنگام برنامه ریزی در نظر گرفته شود. زیرا این قدرت موجود در محاسبه اتصال خانه درج شده و بنابراین به سرعت هزینه های غیر منتظره ای را برای توسعه دهنده یا مالک ایجاد می کند. به طور معمول ، ایستگاه های شارژ محلی بین 3.7 و 22 کیلووات دارند ، از ظرفیت شارژ 12 کیلووات نصب باید توسط اپراتور شبکه روشن شود. به عنوان مثال ایستگاه های شارژ سریع ، ازبه هر حال ، یونیت ، که ما از برق واقعی سبز تأمین می کنیم ، تا 350 کیلووات دارد.
تنظیمات نصب ایستگاه شارژ ، سیستم PV و ذخیره انرژی.
هنگام نصب یک ایستگاه شارژ الکترونیکی به همراه سیستم فتوولتائیک و باتری ، می پردازد که از همان ابتدا صحبت با ارائه دهنده انرژی و اپراتور سیستم توزیع محلی را شروع کنید. از آنجا که اغلب هنوز یک روش استاندارد برای ثبت مفاهیم اندازه گیری مربوطه وجود ندارد. علاوه بر این ، استفاده از کنتورهای HT / NT و قراردادهای مربوط به تأمین برق فقط با این ترتیب با مشورت با اپراتور شبکه توزیع امکان پذیر است. اما تلاش این ارزش را دارد ، پس از همه ، ماشین الکتریکی را نیز می توانید در شب یا با سرعت کم شارژ کنید. صاحب اتومبیل برقی می تواند از آن برای بهینه سازی وضعیت شارژ خودروی برقی خود از طریق برق تولیدی خود و استفاده هوشمندانه از زمان از شبکه استفاده کند. این امر رانندگی یک اتومبیل برقی را سرگرم کننده تر می کند.
اگر شما برق کافی تولید نکرده و یا ذخیره نمی کنید ، در صورت نیاز به برق ، برق خود را واقعاً برق دهید.
کارآمدتر: برق خود تولید شده است.
شارژ شدن اتومبیل برقی با برق تولید شده در واقع اقتصادی و اکولوژیکی می کند. همچنین بسیار مقرون به صرفه است زیرا به هیچ وجه ضرر و زیانی برای حمل و نقل و تبدیل وجود ندارد. برق در سطح شبکه "کمترین" یعنی شبکه کم ولتاژ باقی می ماند و نیازی به تبدیل و انتقال به ولتاژ متوسط یا زیاد نیست.
چشم انداز: درآمد اضافی با اتومبیل برقی.
روند شارژ باتری یک اتومبیل برقی نیز برعکس عمل می کند ، بدین معنی که ماشین الکتریکی سپس به عنوان وسیله ذخیره سازی کار می کند. این گزینه شارژ دو طرفه ، یک مدل تجاری جدید برای درایورهای الکترونیکی ، معروف به وسایل نقلیه2 ، ایجاد می کند. در این روش ، دارندگان خودرو می توانند از طریق خدمات به اصطلاح خدمات شبکه درآمد اضافی با وسیله نقلیه خود ایجاد کنند.
از این گذشته ، باتری خودرو به تثبیت شبکه برق کمک می کند ، که توسط اپراتور سیستم انتقال هزینه پرداخت می شود (کلید واژه: تعادل انرژی).
اینگونه کار می کند که نیروگاه هسته ای عمل کند:
نیروگاه هسته ای برق را از گرما تولید می کند. این نیروگاه حرارتی مانند نیروگاه های زغال سنگ یا بنزین است. تنها تفاوت این است که در طول تولید گرما نه آلاینده های هوا و نه گازهای گلخانه ای تولید می کند.
با انرژی ای که هنگام تقسیم هسته های اتمی آزاد می شود ، آب در فشار زیاد مانند در اجاق گاز فشار می یابد. این بخار گرم ایجاد می کند. این بخار توربین بخار را به یک ژنراتور متصل می کند. سرانجام ، ژنراتور برق تولید می کند که از طریق شبکه برق به مصرف کننده ارسال می شود.
گروه توربین 2012 در طول مرور وبدر اینجا برق برای یک میلیون نفر تولید می شود: توربین های بخار و ژنراتور در نیروگاه هسته ای لایبستاد. (تصویر: KKL)
بخشی هسته ای و متعارف
نیروگاه هسته ای در اصل از دو بخش تشکیل شده است: در قسمت هسته ای ، شکافت هسته ای گرما تولید می کند. در قسمت متعارف ، گرما به جریان الکتریکی تبدیل می شود. قسمت معمولی این نیروگاه بسیار شبیه به نیروگاه های ذغال سنگ ، گاز و زمین گرمایی است. برج های خنک کننده از جمله ویژگی های نیروگاه های هسته ای نیستند - آنها همچنین در نیروگاه های زغال سنگ و بنزین مورد استفاده قرار می گیرند. آنچه از برج خنک کننده بالا می آید پرچم مه آلود است.
تولید گرما در قسمت هسته ای
هسته کارخانه ، هسته راکتور ، در قسمت هسته ای قرار دارد. در مخزن تحت فشار راکتور فولادی با دیواره ضخیم قرار دارد و از عناصر سوخت چند متر طول تشکیل شده است. مجموعه های سوخت به نوبه خود از دسته های میله های سوخت نازک تشکیل شده اند. سوخت هسته ای در آنها به شکل قرص های کوچک حاوی اورانیوم (که به آن گلوله نیز گفته می شود) است. شکافت هسته ای در میله های سوختی هوایی صورت می گیرد که باعث ایجاد گرما می شود.
سوخت هسته ای اورانیوم به روشی که در نیروگاه هسته ای استفاده می شود. به همان میزان که یک خانواده چهار نفره در یک سال مصرف می کنند ، از دو قرص اکسید اورانیوم می توان برق زیادی تولید کرد. (تصویر: KKG)
سیستم های مختلف راکتور در سراسر جهان وجود دارد. بیشتر آنها راکتور آب سبک هستند. پنج نیروگاه های هسته ای در سوئیس - Beznau-1 و -2 ، Mühleberg ، Gösgen و Leibstadt - با راکتورهای آب سبک مجهز شده است.
در راکتورهای آب سبک ، آب دو عملکرد دارد: از یک طرف ، به عنوان خنک کننده عمل می کند و انرژی را از راکتور به توربین های بخار منتقل می کند. از طرف دیگر ، نوترونهای آزاد شده در هنگام شکافت هسته ای (بلوک های ساختاری خنثی هسته هسته اتمی) را کند می کند و بنابراین به عنوان یک تعدیل کننده به اصطلاح عمل می کند. نوترون ها فقط در صورت کند شدن می توانند باعث شکافت هسته ای بیشتر شوند (واکنش زنجیره ای). اگر در راکتور آب سبک وجود نداشته باشد ، نوترون ها دیگر کند نمی شوند و واکنش زنجیره متوقف می شود. دو راکتور آب سبک وجود دارد: راکتورهای آب تحت فشار و راکتورهای آب جوش. هر دو نوع در سوئیس نشان داده شده اند.
عملکرد نیروگاه هسته ای با رآکتور آب تحت فشار
در راکتورهای آب تحت فشار (Beznau-1 ، Beznau-2 و Gösgen) ، آب در راکتور تحت فشار زیاد گرم می شود بدون اینکه جوش شروع شود. آب گرم شده به مولد بخارهای خارج از راکتور هدایت می شود ، جایی که گرمای خود را به چرخه آب دیگری منتقل می کند. آب موجود در مدار دوم گرم می شود و تبخیر می شود. این بخار توربین ها را در قسمت معمولی نیروگاه هسته ای به حرکت در می آورد.
راکتور آب تحت فشار PWR
عملکرد نیروگاه هسته ای با رآکتور آب جوش
در راکتورهای آب جوش (لایبستاد و ملاحبرگ) ، بخار در مخزن تحت فشار راکتور ایجاد می شود و مستقیماً به سمت توربین ها هدایت می شود. برخلاف راکتورهای آب تحت فشار ، بخار که به توربین ها می رسد حاوی اثری از مواد رادیواکتیو کوتاه مدت است.
راکتور آب جوش BWR
تولید برق در بخش معمولی
توربین های بخار و ژنراتورها در خانه ماشینی بخش کارخانه معمولی قرار دارند. بخار گرم حاصل از راکتور توربین ها را هدایت می کند ، که به نوبه خود ژنراتور را هدایت می کند ، که انرژی جنبشی را به برق تبدیل می کند - مانند دوچرخه ، جایی که دینام برق لامپ را تولید می کند.
خنک کننده توربین بخار
به گونه ای که توربین های بخار می توانند گرمای بخار عرضه شده را به یک حرکت مکانیکی تبدیل کنند ، اختلاف دما و فشار قبل و بعد از توربین باید تا حد ممکن باشد. به همین دلیل ، بخار بعد از ترک توربین از طریق یک مدار آب بیشتر خنک می شود تا مجدداً درون آب مایع متراکم شود. پمپ این آب را از کندانسور به داخل ژنراتور بخار (راکتور آب تحت فشار) یا درون رکتور فشار راکتور (راکتور آب جوش) منتقل می کند. در آنجا دوباره گرم می شود و دوباره به عنوان بخار به توربین ها می رسد.
خنک کننده مستقیم با آب رودخانه آب
برای خنک کردن بخار در محل خروجی توربین از نیروگاه های هسته ای بزناو -1 ، بزناو -2 و ملهبرگ دره آاره گرفته شده و با کمی گرم شدن به رودخانه باز می گردد. محدودیت های اتصال ، Aare را از گرم شدن بیش از حد محافظت می کند. این چرخه آب کاملاً از راکتور جدا شده و حاوی هیچ ماده رادیواکتیو نیست.
کشویی NPP Beznau 1خنک کننده مستقیم آب رودخانه از نیروگاه هسته ای Aare: Beznau
خنک کننده با برج خنک کننده
در نیروگاههای هسته ای گاسگن و لایبستاد ، کندانسور با آب خنک می شود که در یک چرخه از نیروگاه به برج خنک کننده می رود و دوباره برمی گردد. آب گرم شده در نیروگاه در برج خنک کننده فریب خورده است. قطرات آب در حال ریزش گرما را به برج در برج خنک کننده (اثر دودکش) می بخشد. بخش کوچکی از آب تبخیر می شود و هنگام بیرون آمدن از بالای برج ، به عنوان مه مهیا می شود. بنابراین از قطرات آب خالص تشکیل شده و برای محیط زیست بی ضرر است. قسمت آب تبخیر شده توسط آبهای Aare (گوسن) و راین (لیبستاد) جایگزین می شود. این چرخه آب همچنین کاملاً از راکتور جدا شده و حاوی هیچ ماده رادیواکتیو نیست.
وب KKL Panorama2خنک کننده با برج خنک کننده: نیروگاه هسته ای لایستاد
چنین برج خنک کننده با پرچم مه ، که اغلب از راه دور قابل مشاهده است ، یک برج خنک کننده مرطوب پیش فرض نامیده می شود. هوای گرم در برج بالا می رود. با توجه به باریک بودن در وسط و ارتفاع بسیار زیاد آن 140 و بیشتر متر ، مانند یک شومینه خانه یک پیش نویس قوی وجود دارد: هوای گرم به سمت بالا فرار می کند ، در حالی که هوای سردتر محیط از زیر آن جریان می یابد. این هوای سرد قطرات آب در حال ریزش را بدون هیچگونه انرژی خنک می کند.
برج های خنک کننده ترکیبی نیز وجود دارد. آنها بسیار پایین تر از برج خنک کننده مرطوب برج طبیعی هستند و تقریبا هیچ پرچم مه ایجاد نمی کنند ، به طوری که به سختی چشم انداز آن را تحت تأثیر قرار می دهند. از طرف دیگر برج خنک کننده هیبریدی به طرفداران نیاز دارد که جریان هوای کافی را تأمین کنند. نیروگاه هسته ای آلمان در نکارکارستهایم چنین برج خنک کننده ترکیبی دارد. به حدود 1.4 درصد از تولید برق نیروگاه نیاز دارد.
برج خنک کننده گرافیکی 1 d
بهره وری اندازه گیری همه چیزها نیست
در نسل امروز نیروگاههای هسته ای ، یک سوم گرمای آزاد شده توسط شکافت هسته ای به برق تبدیل می شود. از طرف دیگر یک نیروگاه مدرن گازی و بخار (CCGT) تا 58 درصد کارایی دارد. این تفاوت به دلایل فیزیکی است: نیروگاههای هسته ای با دمای حدود 300 درجه کار می کنند ، در حالی که یک CCGT در دمای بیش از 1200 درجه کار می کند.
حداکثر بهره وری یک نیروگاه به دلیل قوانین بدنی محدود است (ضریب کاروت). این بدان معنی است که با افزایش دما حداکثر راندمان افزایش می یابد. نیروگاههای هسته ای نسل آینده مانند راکتور دمای فوق العاده بالا می توانند به لطف دمای فرآیند زیاد ، بازده 70 درصد را بدست آورند.
مزایای اضافی از گرمایش منطقه دوستانه با آب و هوا
با استفاده مداوم از گرمای زباله می توان بهره وری نیروگاههای هسته ای را بهبود بخشید. نیروگاه هسته ای بزناو از شبکه گرمایشی منطقه Refuna برای تأمین گرما بیش از 2600 اتصال در صنعت ، تجارت ، ساختمانهای عمومی و خانوارهای خصوصی استفاده می کند. حدود 4000 خانوار با تقریبا 15000 نفر از این گرمای منطقی ، اقتصادی ، سازگار با محیط زیست و عاری از CO2 بهره مند می شوند.
بخار مورد نیاز سیستم گرمایش منطقه از چرخه بخار در نیروگاه هسته ای بزناو استخراج می شود. از آنجایی که دیگر برای تولید برق در دسترس نیست ، خروجی الکتریکی 6.2 تا 9 مگاوات است. بازده کلی سیستم (ژنراتور و خروجی گرما در رابطه با خروجی راکتور حرارتی) تا 37 درصد افزایش می یابد.
نیروگاه هسته ای گوسن همچنین گرمای فرآیند را برای دو کارخانه کاغذ تأمین می کند. با 20،000 تن روغن گرمایش که در هر سال صرفه جویی می شود ، بیش از 60،000 تن CO2 هر ساله اجتناب می شود.